سایه التهابات  بر سر گردشگری

 امروز آخرین روز از هفته گردشگری در ایران است. هفته‌ای که با شعار «رویش‌اندیشه‌های نو در گردشگری ایران» آغاز شد.

سایه التهابات  بر سر گردشگری

اصفهان امروز - سید مهدی رضوی


امروز آخرین روز از هفته گردشگری در ایران است. هفته‌ای که با شعار «رویش‌اندیشه‌های نو در گردشگری ایران» آغاز شد. اما رویدادهای این هفته درست در کشاکش التهابات در برخی شهرهای ایران برگزار شد که سایه آن نگذاشت ظرفیت‌های گردشگری ایران به‌خوبی نمایش داده شود.
گردشگری و صنایع‌دستی در چند سال گذشته و در سایه تحریم و کرونا با مصائب زیادی روبه‌رو بوده و تازه پس از فروکش کردن این ویروس جانی دوباره به کالبد آن راه‌یافته بود و تورهای گردشگری راهشان به کشور و شهرهای توریستی همچون اصفهان بازشده بود که باز در هفته‌های اخیر به‌جای اخبار زیبایی‌های ایران، تصاویر و تیترهای دیگری از شهرهای مختلف کشور به جهان مخابره شد که به لغو تورهای گردشگری انجامیده است.کشوری که باوجود تحریم‌ها و فشارهای زیاد بین‌المللی با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و یکی از راه‌های برون‌رفت از آن تقویت زیرساخت‌های گردشگری و توسعه این صنعت در کشور است با بروز اختلافات در جامعه تنها تصاویر درگیری‌های خیابانی آن در رسانه‌های بیگانه جلوی دیدگان جهانیان قرار خواهد گرفت و همین باعث ضعیف‌تر شدن بیش‌ازپیش صنعت گردشگری ایران خواهد شد.. بسیاری از فعالان حوزه گردشگری سعی کرده‌اند تا با تولید محتوا و یا با حضور در نمایشگاه‌های خارجی همچون نمایشگاه‌های گردشگری «تاپ رزا» در فرانسه و نمایشگاه «جاتا» ژاپن، ایران را مقصدی مناسب برای گردشگری نشان دهند و مردم آن کشورها را قانع کنند تا برای یک‌بار هم که شده به ایران سفر کنند. اما هر بار با یک اتفاق لطمه‌ای به این صنعت وارد می‌شود.
اقتصاد نفتی ایران هیچ‌گاه نتوانسته جایگزینی بیابد حتی صنعت گردشگری هم با تمام امکانات و ظرفیت‌هایش در این سرزمین جایگزین نفت نشده است. به همین دلیل گردشگری در ایران هنوز نوپاست و با هر اتفاقی دچار خدشه می‌شود.
حالا تصاویری از خیابان‌های ایران در رسانه‌های جهان به نمایش گذاشته‌شده که به‌زودی هم از یادها نخواهد رفت و چهره مخدوش آن را ترمیم نخواهد کرد. تغییر این تصور کار بسیار سختی است آن‌هم با بودجه‌های کمی که صرف تبلیغات گردشگری می‌شود.
استان اصفهان هم که با داشتن 22 هزار بنا و اثر تاریخی یکی از قطب‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود بخش قابل‌توجهی از اقتصاد شهری آن بر پایه گردشگری بنانهاده شده که با بروز اختلافات در جامعه دچار تنش بسیاری می‌شود. این روزها ایران و صنعت گردشگری آن بیش از گذشته به چهره‌ای امن و آرام در برابر دیدگان جهانیان نیاز دارد تا بتواند تن رنجور خود را ترمیم کند شاید آن زمان و در بستر همین آرامش شاهد رویش اندیشه‌های نو در گردشگری کشورمان باشیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار